ЕНКАУСТИКА ЯК ЖИВОПИСНА ТЕХНІКА ДРЕВНОСТІ: ТРАДИЦІЯ, ЩО ЗНИКАЄ

  • Вероніка Зайцева Київський столичний університет імені Бориса Грінченка
  • Алла Буйгашева Київський столичний університет імені Бориса Грінченка
  • Наталія Прохорова Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

Анотація

У статті висвітлено особливості живописної техніки енкаустики та основні проблеми збереження цієї унікальної техніки у сучасному мистецтві України. Розкрито зміст поняття «енкаустика». Значну увагу приділено технологічним різновидам енкаустики як древнього живописного мистецтва. Так, про виразність і красу енкаустичної техніки писали ще античні автори, але, разом із тим, «восковий живопис древніх» виявився одною з таємничих технік. Насамперед, це пов’язано з тим, що самих енкаустичних творів зберіглося дуже мало, а опис технологій був майже відсутнім. Так, досліджуючи «фаюмські портрети», знайдені в 1887 р. у Середньому Єгипті (Фаюмський оазис), вдалося визначити, що погребальні маски були виконані в техніці енкаустики. Згадки про енкаустичні твори є ще в літературі часів імператорського Риму. В епоху Відродження розгадати тайну енкаустичного живопису намагався навіть Леонардо да Вінчі, але й у нього відомостей про дану техніку було вкрай мало. За описами складний технологічний процес доводилося розгадувати, тому майстри по крихтам збирали інформацію й методом експериментів втілювали цю техніку. Такими були перші етапи відродження енкаустики, яку ще називають восковим живописом, адже основу енкаустичних фарб складав віск. Довговічність даної живописної техніки забезпечувала, зокрема, наявність у складі енкаустичних фарб різних смол, льняної олії та фарбників натурального походження. Ці фарби під високою температурою наносилися пошарово на особливі ґрунти. Виняткова живописна значущість техніки енкаустики зумовила можливість її збереження й надала перспективу відродитися завдяки творчим пошукам митців ХХ ст. Живопис восковими фарбами відповідає всім вимогам сучасного монументального мистецтва поряд із фрескою і мозаїкою. Сучасні будівельні технології та матеріали дають широку можливість художникам-монументалістам вирішувати різноманітні художньо-пластичні завдання щодо застосування техніки енкаустики. Також у даній статті розглянуто роль енкаустики у сучасному станковому і монументальному мистецтві. Проаналізовано творчість сучасних майстрів України, що працювали в техніці енкаустики.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Переглядів анотації: 54
Завантажень PDF: 32
Опубліковано
2024-03-27
Як цитувати
Зайцева, В., Буйгашева, А., & Прохорова, Н. (2024). ЕНКАУСТИКА ЯК ЖИВОПИСНА ТЕХНІКА ДРЕВНОСТІ: ТРАДИЦІЯ, ЩО ЗНИКАЄ. Арт-простір, 1(4), 36-54. https://doi.org/10.28925/2519-4135.2024.43
Розділ
Актуальні питання образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва